Psychologie barev #3

barva je jedním z nejvýznamnějších komponentů pro přilákání zákazníků. Na rozdíl od jiných prvků (texty, tvar, grafika) je barva vidět z větší vzdálenosti a je životně důležitá pro obal z důvodu psychologie barev, která působí na osobnost zákazníka. U volby správné barvy hraje také velkou roli její odstín nebo tón.

Jedna, maximálně dvě barvy

V posledním díle se podíváme na barvy tyrkysové, fialové a růžové. Naopak v předchozích díle jsme se mohli dozvědět, co o nás říkají barvy: bílá, černá, modrá a červená, zelená, oranžová a žlutá. Ještě ale než se do nich pustíme, tak bych vám rád ukázal jeden obrázek a tím i dnešní trend značek, produktů, obalů atd…

psychologie-barev-pocet-barev

Psychologie barev – co je trendy?

Jak vidíte, tak na obrázku je znázorněno, kolika procentní zastoupení mají jednotlivé barvy u TOP společností. Nebere se v potaz pouze logo, ale také reklamy, web, produkty a tak dále. Máme tedy relativně rovnoměrně zastoupené barvy modré, červené a černé a poté trochu zpovzdálí na ně kouká žlutá barva.

Co je ale důležité, 95% podniků používá jednu maximálně dvě barvy pro svůj brand. Pouze 5% volí více barev. Je tedy jasné, že trend se postupně ubírá směrem k jednoduchosti. Nebo myslíte, že ne? Tady je důkaz: nové logo Microsoftu (modré), Apple (černá, bílá), Samsung (modrá), CocaCola (červená), Vodafone (červená, bílá) nebo pro dámy Notino (bílá, černá). Vždy maximálně jedna nebo dvě barvy, přičemž většinou jedna z nich je bílá, která se do brandů  nepočítá, protože vynechat jí prostě nejde (texty, barva pozadí webů, různé doplňky).

Nyní už se ale vrátíme k barvám a rozebereme si poslední trojici barev:

TYRKYSOVÁ

Připomíná moře. Tyrkysová znamená jasnost myšlení a komunikace. Uklidňuje emoce a regeneruje ducha. Může obnovit energii a navozovat pozitivní myšlení. Tyrkysová je vhodnou barvou pro zdravotnická zařízení. Použití tyrkysové pro obal čisticích prostředků je rovněž ideální, protože odráží čistotu bez přílišné sterility.

FIALOVÁ

Použití fialové v obalových barvách označuje luxusní požitek, výjimečnou kvalitu a exkluzivitu, a to zejména v kombinaci se zlatou nebo stříbrnou. Fialová souvisí s vysokými ideály, imaginací, spiritualitou a jedinečností. Je vhodná pro balení holistických a duchovních produktů. Přitahuje více ženy a mladé lidi než muže, i když postupně ji též akceptují.

RŮŽOVÁ

Růžové obal uklidňuje. Obecně je nejvhodnější pro výrobky ženského trhu, jako je například kosmetika, móda, krása a romantika, protože růžová je inspirující, upřímná, empatická a uklidňující. Růžová ve svých světlejších odstínech je ženská a mladistvá, s větší chutí a zápalem v jejích tmavších odstínech. Kombinací růžové s tmavší barvou dodává větší propracovanost a pevnost. Prašný nebo utlumený růžový obal přitahuje sentimentálnější a věkově starší trh. Použití světlé nebo neonové růžové evokuje méně nákladný a moderní výrobek, který je přitažlivý pro dospívající a teenegery.

Barva je jistě důležitým faktorem v celkovém designu výrobku. Barvu však nepoužíváme jen na obalech nebo doplňcích, ale také si volíme barvu webu a našeho brandu/naší značky. Dbejte na, jakou barvu zvolit ještě než začnete.

Přihlaste se k odběru zajímavých článků a novinek

Honza T.
Ahoj, jsem tvůrce projektu YourCover a zároveň autorem většiny článků. Podle Dynamiky bohatství jsem tvůrce a s radostí každý den projekt vylepšuji :)
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *